multidisciplinary team

Bismillah...

well rehabilitasi bahasa senang dia pemulihan, jadinya rawatan pemulihan. jadi sama ke dengan rawatan yang diberikan oleh doktor??

doktor diagnose penyakit dengan bantuan, minta juruimej perubatan tolong ambil xray-MRI , atau ambil sample bagi ke makmal untuk jurumakmal perubatan masukkan dalam ujikaji penyakit. lepas tu doktor prescribed ubat, ahli farmasi akan tengok balik ubat tu betul ke tak ok ke tak dan sediakan ubat. dekat hospital.  jururawat menolong memandikan pesakit, bagi ubat kepada pesakit etc etc. dan doktor akan bagi pesakit itu untuk rawatan pemulihan bergantung kepada pesakit tu perlu ke tidak lah. 

rawatan pemulihan ialah merawat tanpa menggunakan ubat. kalau fisioterapi menggunakan kaedah fizikal seperti senaman dan sebagainya, OT pula menggunakan "pekerjaan" sebagai rawatan, dan semestinya ada juga pendekatan fizikal seperti senaman. penggunaan alat2 elektrik juga ada bergantung kepada apa approach yang digunakan oleh jurupulih-jurupulih bidang masing-masing.

gabungan mereka ini ialah multidisciplinary team atau MDT. jangan ingat ddoktor dan misi aje bekerja di hospital. hehehe.

rasanya kalau nak jadi OT dan jumpa pelbagai kes kenalah kerja di hospital. hehehehe. kalau ada rezekilah ye dok. 

keep calm and pray aite !




ye lah mana lah boleh kerja sensorang hendaklah duduk di dalam berjemah.



Ulasan