Wednesday, May 27, 2009

silent

assalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh
selawat dan salam atas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W,
me currently at PERAk..
having internet problem so far..


salamm semanis ukhuwwah sekencang dakwah..

saidnafis,
kg.kepala bukit,
bukit gantang
PERAK.

Saturday, May 23, 2009

my first award!!

<

asslamau'alaikum warahmatullah

ana dapat award ni dari ukhti habiibati mahirah..
jazakillahu khairan jaza' =)
jadi ana forwardkan award ini kepada :a href=http://www.myem0.com/emoticon/baby-mickey-mouse/>MyEm0.Com


ukhti habibati Aida Rahayu
ukhti habiibati kak Azizan
ukhti habibati Azliani
ukhti habiibati Suriani
ukhti habiibati Hafsah
ukhti habiibati Ainina
ukhti habiibati Adik Anis
ukhti habiibati Kak Samhani
ukhti habiibati kak Fatimah
ukhti habiibati kak jawahir

MyEm0.Com

Thursday, May 21, 2009

kenapa pelajar MAAHAD cemerlang?

Tulisan : Cikgu nik
Bekan Pengajar Maahad Muhammadi Perempuan, Kota Bharu

( PK HEM Maahad Muhammadi Gua Musang)
Penasihat BT

Saya rasa teruja dengan kecemerlangan berganda yang telah dihasilkan oleh pelajar Maahad Muhammadi Perempuan. Memang hebatlah. Kejayaan Nik Madihah adalah yang menarik dan terbaik kerana ia berasal dari keluarga yang susah.Atas kehebatan itu maka saya rasa ingin berkongsi pengalaman saya mengajar di Maahad selama tujuh tahun 1976-2003. Saya mula mengajar sekali lah dengan cikgu Razali( papa li) dia masuk awal tahun dan saya masuk tengah tahun.

Pada tahun itu ( atau tahun sebelum, saya lupa dah) Mahaad telah mengejutkan semua dimana 3 pelajarnya dapat 10A1,peringkat Malaysia.di mana pada masa itu boleh ambil setakat 10 jah. Kemudian selang beberapa tahun Hafilah Musa pula muncul sebagai terbaik Malaysia dengan keputusan 11A1 (kalau tak silaplah).

Saya pernah juga terfikir dan berbincang dengan rakan-rakan guru yang lain. Macam mana pelajar maahad boleh jadi begitu cemerlang. Kalau nak kata gurunya terlatih dan pengalaman, rasanya tak berapa..sebab ramai yang pada masa itu tak ada diploma pendidikan, dan rata-rata cikgu yang mengajar di situ sekajap saja. Dua tiga tahun bertukar atau masuk kementerian. Guru sekolah lain berkursus setiap masa, kita pada masa itu nak jumpa kursus setahun pun payah. Rasa-rasanya mereka lebih hebat ilmu mengajar dan pengalaman kursus daripada kami.

Cuma satu perkara yang istimewa yang ada pada guru mmp pada masa itu dan saya rasa sekarang pun macam tu ialah mereka ikhlas mengajar.Mereka bertugas dan mengajar lebih daripada yang sepatutnya. Dan tak mengarapkan lebih. Kalau ada bonus Alhamdulillah kalau tak ada pun, usaha yang lebih tidak berkurang. Perbincangan tentang gaji dan habuan di bilik guru atau kantin sangat sedikit, kadang-kadang tak bincangpun.

Kalau nak kata pentadbiran cekap dan hebat, boleh lah sikit-sikit nanti apa kata pengetua pula (merujuk pada masa itu saja). Namun kalau nak bandingkan dengan sekolah MARA atau Asrama Penuh atau sekolah Bestari, jauhlah. Ada itu ini, perasarana pula tak usah ceritalah hebatnya mereka.Manakala pengetua MMP bertukar lebih kurang dua atau tiga tahun sekali. Sampai ada yang berkata di kalangan kami marilah pengetua dan guru mana-mana pun maahad akan terus cemerlang. ( Tapi saya percaya dengan pentadiran Mak Su Nah ( Mudirah loni) dialah orang yang paling lama di mmp kata orang paling banyak makan garam)

Sebaliknya boleh dikatakan guru menjadi cemerlang sebab duduk mengajar di MMP.Pernah seorang guru mengajar lebih kurang, tak buat persediaan. Dia diberi mengajar dikelas terkebelakang tingkatan tiga, masuk kelas relex. Akibatnya pelajar Tanya macam-macam tak terjawab dia. Rupa-rupanya kelas tu kelas pandai, Cuma disusun secara terbalik. Esoknya guru itu bertukung lumus buat persediaan mengajar takut kena soal oleh para pelajar. Pada masa itu kawan saya yang paling rapat ialah cikgu razali dan ustaz Adli dan merekalah paling mempuanyai persedian mengajar.

Saya sendiri masih (InsyaAllah) membawa kecermelangan dari MMP sehingga ke hari ini, iaitu penerbitan Buletin Tarbiah. Satu-satunya penerbitan yang berkala seminggu sekali sejak tahun 2000. Sehingga dapat dikembangkan kepada satu lagi penerbitan iaitu Risalah Tarbiah yang terbit setiap hari Jumaat.

Satu lagi alasan yang diberi ialah pelajar yang masuk MMP adalah pelajar yang pintar. Memang lah nak masuk MMP sangat payah, terpaksa bersaing..bayangkan 1000 lebih yang memohon tapi yang nak ambik setakat 300 saja ( pada masa itu), Terak-terak
Akibat nya ada yang lebih daripada 50 satu kelas. Pelajar bijak sama lah seperti sekolah hebat yang lain malah ada sekolah yang ambil semua pelajar 5A UPSR.

Lalu adalah yang berkata di kalangan kami, budaya belajar di MMP adalah budaya belajar yang cemerlang. Tengoklah bagaimana cara Siti Fatimah belajar, petang belajar lagi. Sebenarnya itulah budaya belajar MMP, bukan hanya Siti Fatimah seorang, budaya macam ni sudah wujud lama. Pondok atau wakaf ilmu yang dibina dimanafaatkan sepenuhnya oleh pelajar.

Akhirnya ramai dikalangan kami bersetuju bahawa kecermerlangan MMP yang utama ialah KEBERKATAN BUMI MAAHAD. Kita akan rasa lain mengajar disana.Seronok dan puas hati. Begitu juga dengan pelajar seronok dan puas hati.Di situlah lahirnya ulama-ulama yang terkenal dan tempat awal orang mencari ilmu agama dalam bentuk sekolah yang tersusun. Kalau universiti ia boleh disamakan dengan UM. Kalau pelajar yang bermasalah dia tak boleh lama duduk mmp, tak selesa. Kalau pelajar kurang pandai maka dia terpaksa berusaha bersungguh-sungguh supaya pandai.

Tulisan ini adalah pengalaman saya 7 tahun yang lepas, mungkin tak sesuai situasi MMP loni. Namun itulah yang dikatakan pengalaman.InysaAll ah jika diizinkan Allah saya pun nak hantar anak ke MMP untuk mereka belajar erti kecemerlangan di dunia dan akhirat.


dicopy dan di paste dari blog kak Samhani, MT AMAL

Wednesday, May 20, 2009

orientasi KMNS 09/10

assalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh..
moshi moshi ^_^MyEm0.Com
umahku ini sudah bersawang dan kelihatannya macam tokang pecah..
'asif jiddan..afwan..sorry..go mennei...lama tak diupdate...
MyEm0.Com
Pagi sabtu lalu, berakhirnya tugas saya sebagai FASILITATOR MINGGU SUAI KENAL, MINGGU PENGURUSAN PELAJAR BARU KOLEJ MATRIKULASI NEGERI SEMBILAN, sesi O9/10.MyEm0.Com
seramai 130 fasi...dari Alumni KMNS...
adik-adik baru pula mencecah angka 1949 pelajar pada hari pendaftaran.
ini pengalaman kali ketiga saya menjadi fasilitator...setelah selesai gradute dari KMNSMyEm0.Com
paper terakhir imtihan saya..orthopedic and surgical condition(diajar oleh Dr. Alia)...50 MCQ & 14 ESSAYS end at 4.15 sharply..4th MAY 2009..
saya bertolak ke KMNS...matrik tersayang pada 6hb...menjadi fasilitator senior dengan istilah yang diberikan FASI TUA BANGKA...untuk adik2 fasilitator junior, batch 08/09...
kelainan pada kali ini...adanya camping di kolej...hari pertama kami bermalam di dalam khemah di parking pensyarah...lucu pun ada gak sebnonyer,,,tak pernah2 camping dekat kolej..MyEm0.Com
fasi,,best sangat ke?
my answer is...
ianya medan berbakti,memberi,menerima,dan menimba pengalaman...
anda akan menemui seribu macam perangai dan pelbagai orang pada hari pertama pendaftaran...
adik2 pelajar baru yang semestinya lain dari adik2 pada tahun lepas..
saya sekali lagi dipertanggungjawabkan untuk biro kebajikan(sekali lagi..macam tahun lepas)...tapi sebagai fasilitator tua bangka membantu adik2 fasilitator baru iaitu husna dan farid...saya bersama dr. saufi.,pelajar perubatan uitm..(da nak grad da)...
pesakit kami kali ini macam terseliuh, demam,migrain...memang selalu terima pesakit begini time orientasi...MyEm0.Com
tapi..
kali ini berbeza kerana setelah 2 semester pengajian di fakulti sains kesihatan..pengalaman sebagai jawatankuasa kebajikan amat menyeronokkan...mengaplikasikan apa yang telah dipelajari dalam pbsm dan kelas...alhamdulillah...sempat la saya mengurut"retrograde massage" untuk pelajar terseliuh dan membalut kakinya macam saya buat untuk kawan dalam kelas pbsm...
ubat-ubat pulak...lagi banyak yang saya kenal..
condition mereka lagi banyak yang saya tao..
ada daripadanya mengalami masalah tulang belakang...scoliosis...
"tulang belakang yang membengkok seakan-akan huruf S."

alhamdulillah..sempat gak promote adik2 masuk sains kesihatan...

frankly speaking..memang susah nak carry p bukan tak boleh..berusaha insya ALLAH boleh hadapi semua benda...

"jika menginginkan kesenanganMyEm0.com,,usah mencipta angan-angan yang pastinya tidak akan kesampian...
jika menginginkan keseronokanMyEm0.com,,,usah bermimpi menggapai awan,,yang pastinya tidak akan berkesudahan..
jika inginkan sebuah igauan bertukar menjadi kenyataan...terima segala kesusahan,,hadapi dengan ketabahan,,MyEm0.Comberserah dan bertawakkal dengan penuh pengharapan"
MyEm0.Com
saidnafis^_^
ukay perdana ampang