Thursday, April 28, 2011

1 azab done

bismillahi walhamdulillah.


danbo baca buku ape tuh???? awat ade chapter love2 ni????


i say: 1 azab dunia telah lepas. 
heh apekah???
1 paper dah lepas. ade lagi 4 azab dunia yang menanti. ^^.
azab dunia: bukan kite rase susah ke exam kan2???


ah ha!
azab dunia dah komfem date dia. mmg semua orang pulun. tak tido malam ade, tak makan ade, tak online ade, dan mcm2 lagi examination syndrome. ade juga, buat rapid screening reading kat notes dia. ape2 la kan.


hm, azab dunia tu dah komfem tarikh memang semua orang risau. 
TAKKE AZAB AKHIRAT YANG BELUM TENTU BILA, @ SUDDEN JE @ BOLEH POP UP BILA2 KENA KITE LAGI GERUN. 


yang tu lagi haru kot, sbb tak tahu tarikh bila. 


ini bukan testing dan main2. bukan bukan bukan.


oh teman,


study2 juga, jangan lewat solat pula,
study2 juga, Allah jangan lupa.


Every soul will taste death, and you will only be given your [full] compensation on the Day of Resurrection. So he who is drawn away from the Fire and admitted to Paradise has attained [his desire]. And what is the life of this world except the enjoyment of delusion. (3:185)



may Allah bless. 
just in case we forget eyh^^

sharing: BAGAIMANA AKU DAPAT MENGUSAI DIRI UNTUK BERJAYA DALAM REDHA-NYA???

kata2 ini menyapa inbox fb, sellfish klo tak dipanjangkan buat yang lain. maaf, entry ini agak la panjang.


BAGAIMANA AKU DAPAT MENGUSAI DIRI UNTUK BERJAYA DALAM REDHA-NYA??? 

Di kala fatrah imtihan semakin hampir,

Hamba –hamba Allah itu,

Ada yang terasa tenang terus berusaha sungguh-sungguh dengan pergantungan pada Allah tiada putus..dia terus berusaha..dan berusaha sehabis daya..tanpa putus bertawakkal kepada sang Esa yang Maha Menentukan..Dia tahu dia sememangnya tak kuat,tak mampu pun untuk 'berusaha segigih itu dengn ujian-ujian yang hadir'.Kadang-kadang air mata mengalir merasa sukarnya ya ALLAH!!.Tetapi..dia mampu kuat bila dia rasa 'Allah' anugerahkan kekuatan itu untuknya..Alhamdulillah,Allah sambut 'surat cintanya' dalam doa kudusnya setiap kali solat ' YA ALLAH , aku lemah,tapi dengan KEKUATANmu kuatkan aku dan sahabat-sahabatku dalam perjuangan menuntut ilmuMU..

Antara hamba-hamba Allah itu juga,

Ada yang begitu bersemangat berusaha sungguh-sungguh,persiapan rapi sudah dibuat,segalanya perfect..'all settled' ..walau ada rasa takut sikit-sikit,tapi mampu tersenyum,mengatakan' I'm confident myself'…InsyaAllah aku pasti berjaya dengan usaha aku ni'..Alhamdulillah ,tenangnya kalau sudah bersiap untuk ke medan perang dengan senjata yang lengkap kan??Namun sama-sama untuk kita 'betulkan semaian akidah dalam jiwa' .Berhubunglah hatimu dengan Allah selalu ,ingatkan hati itu..'Aku yakin dengan mu ya Allah,semua kemampuanku ini adalah milikMU..izinkan aku untuk Kau anugerahkanku kejayaan yang Engkau redhai'..Yakinlah dengan ALLAH kita tidak akan kecewa tapi kalau yakin dengan usaha kita itu,kita akan rasa kecewa jika tidak seperti yang diharapkan..

Antara hamba ALLAH itu juga..

Ada yang terasa kuat sekejap untuk studi,kemudian rasa lemah, rasa 'down' ,stress,fikiran berserabut terasa jiwa kacau,segalanya tak terurus,masa inilah pelbagai masalah timbul,masalah hati,mudah rasa sakit hati,rasa nak marah,rasa sensitif,mudah merajuk,'selfish' ,hak dengan sekeliling terabai.Mula gagal mengusai diri,mula teringin untuk mendekati benda-bnda yang melalaikan dan perkara maksiat..cuba kita cermin diri mengimbas kembali pengalaman lepas ada atau tidak masalah-masalah ini berlaku kepada diri sendiri??
Ya Allah!! Mengapakah??

Setelah dikaji ,sedar tak sedar ..puncanya adalah Hanya kerana 'AKU TEWAS MENGUASAI DIRI AKU ' ketika fatrah imtihan…ini lah jawapannya..betul atau tidak kita berhak tentukan..
……………………………………………………



MENGUSAI DIRI > >PERLU MENANG DALAM PERTARUNGAN JIWA..
Sendi-sendi Kekuatan Dalam pertarungan jiwa :

1) HATI ..
Hati itu menjadi sendi KEKUATAN utama dalam pertarungan jiwa :
Mengikut kata saidina Ali : Allah mempunyai bejana di bumi ini,iaitu hati.Hati yang paling Allah kasihi ialah hati YANG PALING LEMBUT,PALING BERSIH,PALING CEKAL' ..Saidina Ali menerangkan maksudnya : Paling cekal dalam beragama,paling BERSIH DALAM KEYAKINANNYA , dan paling lembut terhadap saudaranya..

2) AKAL ..

Akal akan menjadi sendi kemenangan dalam pertarungan jiwa sekiranya akal itu dapat MELIHAT,MENGETAHUI SESUATU,DAPAT MEMBEZAKAN SESUATU,DAPAT MENGAMBIL ILMU yang kelak akan digunakan untuk mencapai tempat yang hampir dengan Allah,mengetahui kekuatan & kebesaran Allah..

Akal mukmin yang sedar dapat membezakan antara yang baik dan buruk ,halal dan haram ,maaruf dan mungkar ,kerana mukmin yang sedar itu melihat perkara ini dengan cahaya dari ALLAH yang dapat melihat sesuatu di sebalik tutup yang halus.

TAHUKAH KITA BAGAIMANA CAHAYA AKAL AKAN HILANG???(Hilang Ilmu)

1) Maksiat
2) Kekal dalam maksiat
3) Terang-terangan melakukan maksiat
4) Tidak bertaubat setelah melakukan maksiat

Rasulullah s.a.w bersabda : Sesiapa yang melakukan dosa ,akal akan berpisah daripadanya dan tidak akan kembali kepadanya buat selama-lamanya'

ADAKAH JIWA KITA TERTEWAS???Tanda-tanda jiwa tewas :
1) Hati telah mati atau jadi keras
2) Akal manusia itu padam dan tidak bercahaya atau menyeleweng
3) Tewas dengan pertarungan SYAITAN (terbuka pintu-pintu masuk segala kejahatan ke dalam jiwanya)
Syaitan menjadi teman karibnya 'Syaitan telah mengusai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingati Allah' Al-Mujadalah ;19
4) Lupa mengingati Allah


SEORANG ALIM MENYIMPULKAN SYAITAN MENGUSAI KITA MELALUI 10 PINTU :
'ku renung dan ku fikir dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia,tiba-tiba ku dapati syaitan memasukinya dari 10 pintu':

1) Tamak & jahat sangka, aku hadapi dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.

2) Cintakan hidup dan panjang angan-angan,lantas aku menghadapainya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut secara tiba-tiba.


3) Cintakan kerehatan dan nikmat ,lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk

4) Kagum dengan diri sendiri (ujub),lantas aku menghadapi dengan mensyukuri pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan.


5) Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka .lantas aku menghadapi dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.

6) Hasad ,lantas aku menghadapinya dengan sifat qanaah ,(berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan redha terhadap pemberian Allah kepada makhluknya.


7) Riya' dan sukakan pujian manusia .lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas..

Bakhil ,lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk itu akan binasa sedang apa yang ada di sisi Allah itu akan kekal


9) Takabbur ,lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadhu'

10) Tamak,lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia…



BENTENG MENGELAK DARI PANAHAN TIPUDAYA SYAITAN :

1) MENGINGATI ALLAH sewaktu memulakan sesuatu pekerjaan 
2) MENJAUHI MAKAN BANYAK ,BERMEWAH-MEWAH sekalipun halal dan bersih..

Rasulullah s.a.w bersabda: 'Sesungguhnya syaitan itu berlari dalam diri anak Adam seperti mengalirnya darah,oleh itu sempitkanlah laluan syaitan dengan berlapar'

3) Membaca Al-Quran ,Berzikir,Beristighfar
4) Menjauhi sifat tergesa-gesa
5) sentiasa bersifat berhati-hati dalam semua perkara

RUJUKAN : Maza Ya'ni Intimai'e LilIslam.. 
....................................... 

SUKARNYA JALAN MENUJU KEJAYAAN ITU!!!!! 



BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA? 

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” -Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” -Surah Al-Baqarah ayat 45 

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal.” -Surah At-Taubah ayat 129 

“Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad,maka bertawakallah kepada Allah sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepadaNya (Al-Imran 159)

AKU SUDAH TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!! 

“… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” 
-Surah Yusuf ayat 12
Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (Al-Insyirah:5&6)



Gantungkan harapanmu pada Allah,
Tetapkan aqad,
Teguhkan niat LILLAHI taala
Walau apapun mehnah yang datang bertamu,
Tanamkan benih tawakkal,
Dan berusaha sehabis dayamu,
Berserah & berdoa kepada yang Maha Berkuasa Atas segala sesuatu..

Ya Allah hadirkan hati kami dalam mencari redhaMu,
Dalam menuntut ilmuMu dan Kuatkan semangat kami untuk berjuang menghadapi imtihan dunia ini..
Kami ber'tawassul' dengan masa2 kami yg kami luangkan untuk membntu agamaMu..engkau mudahkan kami dalam pelajaran kami..Izinkan kami utk Engkau bagi Kekuatan kepada kmi
Berusaha Berjaya Liddinil Islam!
Ya Allah saksikanlah hati-hati para pejuang agamaMu…berjihad dalam Medan IlmuMU ..Moga Kami tidak menjadi Fitnah kepada Islam..

::25APRIL2011::Edit :Perkongsian pengisian Solat Hajat Batch Tahun 3(siswi)::Buat sahabat-sahabat daie ilallah..::







P/S: ATTALAQ: 2-3. ^^

Tuesday, April 26, 2011

oh hati

ahhh... memang ...dlm dunia ni xda kebetulan semuanya adalah dari Allah. dari Allah
betapa saya rasa berat sangat tadi.
Allah, nak nangis. nak sambung study, xboleh. ok. xboleh jadi ni. pilu hati la. hu.
amik wudhu'. solat hajat 2 rakaat. 
leleh la jugak.
tp lepas tu.
lega, alhamdulillah, lega.
dan memang la, instead ckp dekat org, cakap dekat ALLAH. xrugi =)



its beautiful= jannah


listen and pay attention
beauty language
beauty meaning 



This poem was written by Ammar Alshukry and produced by Belal Khan in the form of Kinetic Typography.

Close your eyes and imagine this
Eternal bliss,
your every wish,
at your finger tips
and more...

Perched on a throne, near a stream
So serene, and exquisite a scene
You've never seen
Yet you still dream
of more...

Gone is pain, gone is fear
Gone is grief, gone are tears
Idle speech you shall never hear
And the Prophets make up your social sphere
and more...

The martyrs, righteous and truthful too
You are from them, and they from you
They held tightly to what they knew was true
and To join them, you did too
theres more...

Maidens, chaste, who restrain their gaze
Lost in a glance for days and days
Fun and frolic, as a child plays
Where the breath that leaves your lips is praise
of the One who gave you more

Imagine you and your father, with ages the same
Imagine showing off your book with no shame
Imagine nights with the sahabah, with their stories to entertain
Imagine Muhammad (Sal Allahu alayhi wa sallam) knowing your name
What could be there more..

Gardens underneath which rivers flow
A goal so far, and yet so close
A journey worth taking, for those who know
Tell me Do you not wish to go..
for more?

For all the bounties, all the grace
All the sights and the smells and the tastes
Will be forgotten, without a trace
as if frozen in time and space
When you see His Face

What an excellent Master, of a miserable slave
You forgot and He forgave
He gave you guidance, and you still strayed
You asked for mercy, that He gave
and more...and more..and more

Monday, April 25, 2011

compensatory technique

1st, before i jump to the topic, i want to emphasize here that :

  • the thing i write is the thing i feel , what is good is from Allah s.wt, and what is bad is from me and originally from Allah too.
  • this is the place i want to throw and spill my idea, feelings etc. and if the content is not so good and increase ur knowledge i'am very sorry.
  • juz enjoy it. ^^. if u want to.



2nd back to the topic..


have u ever feel empty, boring, nothing to do? serba tak kena. too much free time??


i'm alwaysssssss feel that. he.


but, what are the things that we do to feel the emptiness? what do we do make us satisfy at that moment?


i do many thing .....

  • listen to song
  • watch movies
  • talk-lepak-sembang
  • reading novel
  • listen to radio
  • sleep
  • surf internet
  • gelak
  • melawak
  • eat
  • baca buku
  • baca majalah
  • shopping
  • window shopping
  • call member/friends
  • etc etc

but i call this compensatory technique


it is fake, cannot really satisfy myself, but it done half a job:, BUT: JUST GIVE ME /US SATISFY FOR A MOMENT, TEMPORARY. I REPEAT: TEMPORARY.


1 thing is: manusia takkan pernah puas. hu. more specific is: nafsu tak pernah rasa cukup. serious???? yes it is.


the feeling of emptiness/ boring/too much time is just because the soul is hungry. ehek...HUNGRY. 


And We will surely test you with something of fear and hunger and a loss of wealth and lives and fruits, but give good tidings to the patient,...(2:155)


you know, the compensatory technique is not effective for a long period. 
so, what is the best medicine????


remember Allah in everything we do. so that, we'll feel satisfy and our soul will not hungry anymore.


believe it or not??? try it urself ^^.


Those who have believed and whose hearts are assured by the remembrance of Allah . Unquestionably, by the remembrance of Allah hearts are assured." (13:28)


[To the righteous it will be said], "O reassured soul,Return to your Lord, well-pleased and pleasing [to Him], (89:27-28)


THINK...EYH^^


from HIM back to HIM
belajar jadi ORANG
~take care...may Allah bless.

Sunday, April 24, 2011

^^

Indeed, [O Muhammad], you do not guide whom you like, but Allah guides whom He wills. And He is most knowing of the [rightly] guided.
..(28:56)..

this ayat make me strong while i'm upset bcoz of i'm hoping that he/she listen to me.
but, who am i to change people eyh? HATI: milik ALLAH.

rumah








i live in a wooden house at my village. rumah papan turun temurun. tok ayoh yang build dulu kot. ha. tatau. pusaka, originally mok punya parents punya rumah. then bagi mok then bagi abah duduk tinggal situ. since abah the one yang bermastautin dekat kelate. 


dalam baru belas2 tahun, rumah itu bertukar atap bata ke atap zink. baru taon lepas tukar atap zink bahagian dapur. hu. i'm a kampung girl.  & alhamdulillah, proud of it. 


bila berjalan, dengar papan lantai yang tidak balance. ade banyak lubang jugak. tapi kami satu famili ok je. adik2  selalu je wat lagak power rangers kat rumah even tao rumah tu dekat2 nak runtuh. hu, adik-adikku.
duduk kampung , the feelings are: best. alhamdulillah. 


tepi kanan kiri rumah orang, belakang kebun getah. jalan ke rumah pun ade banayak kebun getah. dulu, masa balik tengahari balik dari sekolah naik basikal, selalu terserempak jumpa mr khinzir main kejar-kejar dekat kebun getah.


dulu.
duduk rumah , tapi masa tu kecik lagi, baru nak besar , fikir pun kurang matang.
1 masa merajuk hempas2 barang, abah umi buat selamba jek. dah faham anak dia gitu. xpun umi piat dengan hanger.


dulu.


perangai memang wassalam la. tak boleh jadi calon menantu sape2 pun. hee.
adik2 pun kecik lagi, sumayyah, syahid, salman, syakir, (saifullah ntah ade ke tidak lagi dulu.). 
masuk asrama, duduk asrama, 2 tahun, masuk matrik setahun, masuk uitm ni, dah 3 tahun. dah lama rumah papan tu ditinggalkan.


rindu.


rindu orang yang ada dekat rumah tu. umi abah adik2.
adik2 dah mula besar, tapi 1. tak besar depan mata.
kakak diorang duduk jauh. 


hati pilu. 
masa duduk rumah itu perangai wassalam, memang tak boleh bagi contoh kat adik2. tapi sekarang dah mula jadi oramg, still tak boleh luang masa dengan adik2,


sekali sekala telefon cakap dengan adik2. 
no berapa? dah solat? berapa kali solat? dah mengaji? berapa kali mengaji?


sungguh


hati di sayat pilu, adik tak membesar depan mata.. harap sangat diorang jadi orang, bukan setakat jadi oran tapiorang yang memberi kepada orang.
orang yang punya fikrah, punya pengertian perjuangan.


sumayyah dah besar, dah 18 tahun.
syahid spm.
salman darjah 5
syakir darjah 2
saifullah PASTI.


minta maaf sangat2. takde time ini. 


doa, jangan biar putus.

Friday, April 22, 2011

orang kata



orang kata:


awak kiut dengan tudung labuh.


dia tuan punya blog kata:


erk.....demam ke ape???? hyperglycemic la mcm ni.


orang kata:


awak takde perasaan


dia tuan punya blog kata:


ade je.


orang kata:


awak susah nak dgr org kata


dia tuan punya blog kata:


tgk la org tu kata ape.


orang kata:


awak suka cerita


dia tuan punya blog kata:


my bad. tgh nak upgrade ubah la. tq


orang kata:


awak sombong.


dia tuan punya blog kata:


sy tak senyum kat org tepi jln if dia guys la. or tak knal dia. or time tu i ade masalah la.


ehem...
macam2 la orang kata.
nice to know, but nothing to bother me anyway.he.. but thanks u'all.
or 
ade orang yang sangat sensitif dengan ape orang kata. TAPI ALLAH KATA?????
ye.. ALLAH KATA?
SENSITIF ke tidak?


toksah jawab dekat sini. jawab pada hati je. 


thanks to Allah for sending me peoples that always advised me. no matter who they are. no matter where they   came from. thanks Allah for giving me eveything i need. sedar tak sedar. 


ALLAH kata......refer dekat Quran and Hadith . buku2 pun banyak..ceramah2..masjid banyak..tingggal nak cari ke tidak^^

dan sungguh, manusia tak pernah puas bercakap. biarkan. biarkan.




Certainly will the believers have succeeded:
They who are during their prayer humbly submissive
And they who turn away from ill speech
And they who are observant of zakah
And they who guard their private parts
Except from their wives or those their right hands possess, for indeed, they will not be blamed -
But whoever seeks beyond that, then those are the transgressors -
And they who are to their trusts and their promises attentive
And they who carefully maintain their prayers -
Those are the inheritors
Who will inherit al-Firdaus. They will abide therein eternally.
(23:11)

Thursday, April 21, 2011

sebab DIA nak KITE sayang DIA lebih

salam'alaik..xjawab dosa (ayat the sweet talker.^^)


hm, like usual, bisalah hati terusik kan?
i'm thinking , is that i'm not as strong as before?
or the things i'm dealing with is even need me to be more stronger?
previously, i keep telling myself. i'm ain't affect with that matter. but somehow, Allah knows best, He tested me with that matter again. 
my heart is still in adapting period. hu.
only HE knows. 


is not that easy to fix the heart again.hu
is not that easy to smile and laugh again.hu
is not that easy to did not think about the memories.
wanna cry again?
hu.


but ,
i'm getting much much much better. when i saw that happened again, my heart did not pounded like before.
thanks Allah.
hm...
don't forget TAHAJJUD
don't forget DHUHA
don't forget TAUBAT
don't forget HAJAT
don't forget ISTIKHARAH
don't forget RAWATIB
don't forget PUASA SUNAT.
don't forget READ QURAN
etcetera,etcetera.


it is true, this time the thing is even harder. 
sebab nak KITA LEBIH SAYANG DIA KAN?




canvas of life? we fill it.
p/s: thanks to Allah for sending my sis to be my knight of shining armor last night. ^^

Wednesday, April 20, 2011

what do we got is rezeki

Say, "Indeed, my Lord extends provision for whom He wills and restricts [it], but most of the people do not know."
[34:36]

Say, "Indeed, my Lord extends provision for whom He wills of His servants and restricts [it] for him. But whatever thing you spend [in His cause] - He will compensate it; and He is the best of providers."
[34:39]



semalam, di fb.
perbincangan mengenai siswi mengatakan siswa yang tidak cemerlang akademik tidak mempunyai masa depan.

equation:
low pointer = no future.

ehem..ye ke???

siswa: kami dah usaha tapi rezeki Allah yang bagi.

i nodded my head, yes it is.

terang tang tang dah kat 2 ayat kat atas....but the most importang thing is EFFORT.

kita diajar setelah berusaha, maka bertawakkal. then the rest is balik pada ALLAH.

apa2pun semua balik pada ALLAH.

oh rezeki.

macam-macam cara ALLAH boleh bagi...
mungkin bukan sejumlah duit yang banyak.
tapi HATI yang TENANG juga rezeki.
jodoh juga rezeki.
pointer bagus juga rezeki.
orang bagi hadiah juga rezeki.
dapat makan minum hidup it juga rezeki.
kerja bagus juga rezeki

oh keberkatan,

kaf-ba-ra-kaf-alif-ta-nun

is that what all we do is under HIS BLESSING..
ade orang meniru masa test..BERKAT ke?
ade orang meniru masa wat asaimen..BERKAT ke?
ade orang acuh tak acuh buat kerja..BERKAT ke?

rezeki dan berkat=2-2 kena fikir.

and REZEKI just not only RELY on POINTER. be a good student eyh! DHUHA, sunnah yang memang digalakkan, moga boleh selalu buat. DOA, minta selalu kan2.

oh siswa.
jangan rasa rendah diri dengan pernyataan siswi itu. she might be tersalah cakap.hu. erm...kata2 semangat la kirekan..^^

oh siswi
mind our own words, it may lead to worst misuncerstanding.=)

bagi dia tuan punya blog:
what do we got is REZEKI.
alhamdulillah.